torsdag 24 juni 2010

Sköna dagar

Jag har träffat Lena och Josefin ifrån Sverige och vi har haft mycket mysigt tillsammans. De har ett sommarställe mittemot hotellet så Johanna känner dem sedan tidigare. Lena är författare och det har varit jättekul att prata med henne om allt möjligt. Vi har ganska mycket gemensamt, till exempel vackra döttrar :) Lilla Elli har fått ett plåster förstås, fast hon inte har ett sår ;)

Ni kanske har hört om vädret i Palle. Ja, det är underligt att se moln här mitt i sommaren, men jag måste säga att jag är ganska nöjd med "svalkan". Det är ju "bara" 25 grader och ganska kallt enligt kretaborna.

Jag tycker det är mycket vackert med molnen. Skulle kunna vara ett skivomslag till någon suggestiv musik.

Josefin och Johanna på mysiga restaurang Samaria. Man äter alltid så man storknar för det är så himla god mat alltid.

Den här coole kämpen tror att han äger halva Palle. Han har varit här så länge jag minns, den luggslitne lille dåren. Gott om stek fick han i alla fall av mig ;)

Det här är Johannas jobb (förutom textskrivandet förstås som ju är hennes huvudsyssla). Hon manglar alla lakan och handdukar till hotellet, och det är mycket vill jag lova.

Här sitter hon och arbetar i Aris föräldrars hem, samma ställe som vi äter lunch på varje dag.

Maten till hela familjen, cirka 12 personer, lagas här dagligen. Det är en minst sagt imponerande insats Aris mamma gör, och hon tycker det är helt naturligt.

Naturligt är även allt som serveras. Till och med saltet har hon plockat nere vid havet själv. Hon skulle inte få för sig att köpa nästan någonting. Hon har djur och egen odling för allt som kommer till bordet.

Här är den minsta familjemedlemmen för tillfället. Han heter Eleftheris och är en riktig solstråle. Det är Elenis minsta och han är lillebror till Panajota.

Här har vi Efterpi 10 år och dotter till Emmanouela. Det är Ellis största kusin och de är ganska lika varandra.

Lilla fröken Elli på väg till restaurang med mamma och mormor. Tuff med handväskan på samma sätt som mamma.

Elli älskar kött, gärna på grillspett, och hon kan äta mycket minsann. På den här restaurangen serverar Emmanouela. Bästa service fick vi förstås.


3 kommentarer:

Jo sa...

Åh så fint alltihopa!

Storasyster sa...

Jag förstår att du mår bra, då blir det så här fint!!!
Du är så duktig, puss!

Eva Henriksson sa...

Roligt att se lite mer av johannas vardag. Tack för det säger Eva H Tyresö