onsdag 27 februari 2008

Majolikalampa och barnboksillustrationer

Jag fick plötsligt lust att putsa kristallerna på min majolikalampa. Det är väl våren. Jag kokade dem i lite ättiksvatten och de blev verkligen fina. Ja det var länge sedan jag pysslade om min lilla lampa och nu tycker jag plötsligt väldigt mycket om den igen. Jag köpte den på loppis för mer än 20 år sedan.

Majolikalampan lär vara från sekelskiftet 1800/1900 någon gång.


De rara små turturduvorna.


Kristallen den fina.

Jag tror faktiskt att den kan passa in bland mina vita möbler. Men det är massor att måla.

Jag har idag även förkovrat mig i alldeles fantasktiska barnboksmotiv som jag tänkte göra något av och rama in i Ellis hörna. Kanske det får bli ett projekt lite längre fram. Jag har ju så mycket annat nu ändå. Här kommer några smakprov så länge.

Den här söta bilden är målad av Mili Weber (1891-1978). Hon levde nära naturen och hennes föräldrahem i Schweitz, Mili Weber House, är numera öppet för allmänheten. Väggarna i huset är prydda med hennes fantastiska bilder som genomsyras av hennes kärlek till allt levande.


Tänk att kunna balansera på en såpbubbla. Ida Rentoul Outhwaite (1888-1960) var barnboksillustratör och kom från Australien. Hennes bilder ställdes ut i hela Australien, och även i London och Paris.


Så nyfikna de små är på den stora babyn. Lucie Attwell (1879-1964) heter den brittiska konstnärinna som målat den här innehållsrika, bedårande bilden. Hon blev känd för sina söta, nostalgiska teckningar inspirerade av dottern Marjorie, mer känd som Peggy.

Kram
Mi

3 kommentarer:

Unknown sa...

Wow så mkt avckert du visar!Och så vackra barnboksbilder, det är verkligen annorlunda från idag! Ha en kväll!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Jenny Oak Fae sa...

Vilken vacker lampa!

Illustrationerna är verkligen söta :)

Kram, Jenny

<3

Jenny Oak Fae sa...

Ja, visst är gardinerna med kronor vackra ! Funderar på att köpa dem, men får vänta lite med det, för jag ska både till Förmedlingscentralen i Tyringe, Trästället i Skyrup, IKEA i Malmö, och även Søstrene Grene i Malmö, och då lär ju pengarna ta slut...Pilgrim älskar jag, jag har ett halsband och 2 par örhängen, än så länge...