torsdag 28 februari 2008

Underbar film om käleken

Jag vill varmt rekommendera filmen Lavendelflickorna från 2004 som är en helt underbar film om kärlek. Förmågan att bli förälskad dör aldrig, och har inte med ålder att göra. Kärleken är tidlös och evig - och svindlande.

Filmen utspelar sig i en liten by vid den klippiga kusten i Cornwall i sydvästra England under 1930-talet. Två äldre kvinnor, systrarna Ursula (Judy Dench) och Janet (Maggie Smith), lever ett stillsamt liv tillsammans i ett fantastiskt hus vid havet när de en morgon får syn på en ung man (Daniel Bruhl) som spolats upp av vågorna på deras strand under nattens stormar.

Det är inte bara den passionerade kärleken man får ta del av i filmen utan även kärleken mellan systrarna som skildras mycket trovärdigt. Skådespeleriet är utmärkt och jag blir alldeles betagen av Judy Denchs flickaktiga gestalt. Så trovärdig, så vacker, så förtjusande älskvärd.

Miljön är underbar och kombinationen av den storslagna, karga naturen, trädgårdens lugnare landskap med sina prunkande blommor och de pittoreska bilderna av hemmets idyll är romantik på hög nivå. Musiken utgör ett viktigt inslag och är en av orsakerna till att filmupplevelsen blir så stark och går rakt in i hjärtat.

Filmen griper tag och berör, och det är genom tårar jag ser några av de mest gripande scenerna. Jag vill aldrig att filmen ska ta slut; jag vill stanna kvar i miljön och känslan, länge, länge. Lavendelflickorna är ett måste för alla romantiker.

Originaltiteln är Ladies in Lavender

3 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Ytterligare en film jag vill se...

:)

Kram, Jenny

<3

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men vilken fin blogg..här har jag ju inte varit förr!!

Älskar med vackra barnboksmotiv..helst då med älvor!!

Sött barnbarn du har..förstår om du är stolt!!

Millan

Poppins sa...

Det är en film som jag måste se!