söndag 2 mars 2008

En vit ros till ett vitt toalettbord

Igår kom min syster Eva och hälsade på, och eftersom hon känner till mina nya drömmar om ett vitt hem hade hon med sig en underbar vit ros bunden med lite brudslöja till mig. Jättegulligt! Vi delar intresset för inredning och pyssel och det hade varit mycket kul att en dag kunna öppna någon form av verksamhet tillsammans. Tanken känns lite lyxig dock. Men tänk er själva, en butik med en älskad syster, hade det kunnat bli bättre?


Nu börjar toalettbordet sakta men säkert bli vitt. Det tar dock sin lilla tid. Spegelramen är hos glasmästaren och får en spegel isatt. Den kommer troligen på måndag.


I fredags var jag på Myrorna där jag hittade det här örngottet för 25 kronor. Ett riktigt fynd!

Jag hann med en liten runda på Jysk också där jag köpte den här fina ramen, också den för 25 kronor. Flickorna i huset är min dotter Johanna till höger och Zalli till vänster. De hade gjort likadana frisyrer. Fotot är taget för cirka 17 år sedan, och idag är de båda flickorna själva mammor med stort utbyte av varandra.

Jag har fem sådana här stolar och de är målade av mina barns farmor och farfar. Farfar målade det turkosa och farmor, som var konstnär målade äpplena. Nu skulle jag behöva lite råd från er. Ska jag måla de här stolarna vita och behålla äpplet som det är, eller ska jag låta dem vara turkosa. Jag har svårt att bestämma mig. Vad tycker ni?

Kram
Mi

8 kommentarer:

Vardagslycka sa...

Toalettbordet ser ut att bli ljuvligt! Rar syster som kommer med så fina blommor.
Du undrade över mina blommor i köksfönstret, det är vanliga vita calanchoe (vet inte riktigt hur de stavas). Kallas våreld eller höstglöd men då har de ju en annan färg. Tåliga och bra blommor.
Svårt det där med stolarna, men jag hade nog målat vitt. Turkos är ju ganska svårplacerat och det är ju synd om de ej används. Men det är svårt när det är minnen och känslor inblandat. Lättare med loppisfynd som man ej har några minnen ifrån.
Ha en fortsatt bra söndag!
Kram, Carina

Jenny Oak Fae sa...

Jag hade målat stolarna vita, men inte målat över äpplena förrän jag sett hur det blir tillsammans med det vita. Om du tycker att äpplet & bladen är målade i för skarpa färger i jämförelse med vitt, så kan du ta lite vit färg på en svamp ( typ kökssvamp ) och gnida in , då blir det lite mer dämpat.

Sminkbordet ser ut att bli fint, jag har ju ett liknande :)

Kram, Jenny

<3

Jenny Oak Fae sa...

Nej, det finns inga bilder i det gamla fotoalbumet, för det är ganska så trasigt inuti...Men jag har andra gamla kort, som varit min farmors, men om det är släktingar på korten vet jag inte, de kan lika gärna vara kort som hon har köpt på loppis nämligen...

Anonym sa...

En sådan fin blomma du fick! Toalettbordet ser ju ljuvligt ut nu! Mycket bättre. Jag hade nog målat stolarna vita faktiskt, det är ju så du vill ha det nu.

Elli är lite friskare idag men jag lite sjukare, tre dagar kvar, det ska nog gå!

Stor längtanskram!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt att få blommor...och en ros är alltid lika vacker!
Så fint ditt toalettbord blir!
Och det där med stolarna är svårt...allra helst när det är något man fått...SJälvklart är det lättare med vitt, men jag skulle nog inte måla över blomman...
Och vilken liten skönhet, ditt barn-barn!!!
Kram
Marie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej där..så kul du kika in!!!

tack för rara ord!!!
Din bild på hattmakerskan är jättevacker!!

En solig, vårig hälsning !!
Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥
~~~`*'*´~~~

Mi sa...

Tack för alla rara kommentarer och råd. Ja, det lutar åt vitt nu, men med äpplen och blad som de är nu.

Kram
Mi

Anonym sa...

Nämen titta där var ju jag, haha. Så förvånad jag blev :-) Vi ses på söndag! (Har jag och Johanna bestämmt)