torsdag 22 juli 2010

Tagg i tassen och blodpropp i benet

Jag passar min systers fina Golden retrieverflicka, Zassie. Hon har vunnit många skönhetstävlingar och är väluppfostrad och mycket söt. Men just nu sitter hon i mitt vardagsrum och halvskäller för att göra oss uppmärksamma på att hon faktiskt inte kan lägga sig med en plaststrut om huvudet. Häromdagen fick hon en tagg i höger framtass som tyvärr orsakade inflammation trots att den avlägsnades direkt. Nu är det strut och penicillin som gäller. Det går mycket bra med tabletterna om man lägger dem i lite leverpastej, men struten, ja jag säger då det. Hur ska det gå?

Pappa har varit på sjukhuset igen, denna gång för en blodpropp i benet, högerbenet, just det, samma som Zassie. Hela benet var svullet och varmt och efter röntgen kunde man konstatera propp från knäet och ner till foten, och en ansamling även på insidan av låret. Nu blir han behandlad med blodförtunnande medel som ska injiceras dagligen i sex månader. Idag kom han hem och jag har just varit hos honom. Han är mycket trött och orkar knappt engagera sig i något. Jag tror även att det beror på värmen. Hoppas att han blir bättre och piggare snart. Jag tror det faktiskt. Han är en riktig kämpe min pappa.

Anledningen till att jag passar Zassie är att Eva med familj är i sköna Italien. De bor på ett litet halvpensionat i bergen utanför Florens (med enbart sju dubbelrum). Dit skulle jag också vilja resa. Jag tänker mig att det är stilla och vackert. Ett liv stilla för själen, ett språk som musik, och maten sen...

Det får bli en annan gång. Nu blir det pasta här hemma - med Italiensk touch förstås, och olja från Paleohora, men den exporteras ju till Italien där man sätter sina egna etiketter på och låtsas att den är tillverkad lokalt. Världens bästa olivolja tillverkas i Paleohora - av familjen Liataki.

1 kommentar:

Jo sa...

Hihihi :)... Vilken tur att ni reagerade och fann blodproppen. Stackars, morfar, ska han aldrig få ett break? Puss!