lördag 3 juli 2010

Det ljuva livet i Paleohora

Det är mycket mys i solen och värmen här dessa dagar men jag måste säga att paniken tyvärr börjar infinna sig. Jag räknar nu dagarna till den 9 juli när jag måste resa hem. Det innebär att jag nu måste pressa det mesta ur allting, inte bara pressa på stranden utan allt annat också, och jag kan känna mig hysterisk när jag tänker på det. Därför försöker jag undvika att tänka på det helt enkelt.

Jag borde alltså vara på stranden med Johanna, hennes svägerskor och alla barnen just nu men dumt nog så bokade jag in en tid för vaxning av benen kl. 11.00 och då får man inte bada direkt, och det kan jag säga: att ligga på stranden utan att bada är en omöjlighet för mig. Jag får allt tåla mig till efter lunchen. Ja, ni ser själv vilka svåra problem man har att tampas med här ;). Det innebär ju dock att jag fick en stund över till att blogga i mitt airconditionrum.

Så håll till godo, här kommer bilderna.
Elli hittade en klubba i vagnen precis innan middagen. Det hindrade inte henne från att äta sedan förstås.

Min fina dotter med nya halsbandet som hon fick av Eftihoula.
Får det lov att vara lite olja och vinäger kanske, men skynda er för den är TUNG!
Allas lilla älskling - mormors solstråle.
Mjuk flicka i varmt ljus.
Stavroula och Eftihoula.
Mina älsklingar - Elli och Johanna.
Lilla Efterpi i jättecool tröja.
Emmanouela tar en paus från serveringen på restaurangen.
Den här väggen finns inte långt från Johannas hus och jag tycker den är mycket vacker.
Dags att göra chilopites (pasta) för hela året. Här visar underbara Eleni upp en remsa.
Mamma Efi är chefen förstås och döttrarna hjälper till under stränga kommandon. Efi skulle inte få för sig att köpa färdig pasta. Den är helt enkelt inte lika färsk och näringsrik som den hon gör själv. Här kan hon lita på ingredienserna och att äggen är färska eftersom de kommer från hennes egna höns på gården, där de dagligen fridfullt går omkring och pickar.
Emmanouela är mellanhand innan Eleni hänger upp. När allt är klart läggs pastan upp på ett stort bord för att torka. Det är viktigt att väder och vindförhållanden är perfekta för att pastan ska torka snabbt.
När Johanna hade varit i Chania fick Elli ett par fina sandaler i läder. Grekerna kallar dem typiska turistskor :)
Igår var vi på Stoney beach och badade och satt på café. Här är Efterpi med sin kompis Theodora.
Fina Eftihoula. Hon är Aris äldsta syster (men yngre än honom) och är gift med Roland och bor i Quatar. Roland är på Mykonos och kommer hit i morgon söndag.
Fina lilla älsklingen efter ett par dopp.
Lilla trötta vännen tar igen sig efter kvällsbadet hemma medan hon tittar på Pettson och Findus, en av hennes favoriter.
På stranden fick hon en glass med tatuering i pinnen. Hon var mycket stolt över den för Panajota fick också en.
Johanna köpte äntligen en hylla till skorna. Fint blev det.
Här är en underbar vägg i Johannas vardagsrum. Träfiskar och sjöstjärnor.
En annan detalj, visst ser det liiite svenskt ut.
Den här fina plattalonen (vattenmelonen) har Elli gjort på dagis.
Här är Johannas syhörna. Jag har upptäckt att hon är mycket för att organisera.
En av pallarna som Johanna målat.
Så här fina blev möblerna. Det är bara dynorna som ska få nya fodral. Jag och Johanna satt där igår och åt ägg och kaviar och myste med alla ljusen tända.
Himla fint tycker jag.
Den andra pallen.
Så här ser soffan ut innan den kläs om.
Fåtöljen blev klar nyss och den passar ju fint till den gröngula pallen med nya ljuslyktan.

Nu är det dags att sticka till lördagslunchen och sen blir det stranden för min del.

3 kommentarer:

Jo sa...

Så fint det är alltihopa! Du är mycket duktig på att ta foton. Puss!

Eva Henriksson sa...

kul att se Efi göra pasta.
Vilket är Stoney Beach??? Där hamn-sidan slutar??? Längre ut ligger Anidri.
Ja jag tycker jag känner er lite - i alla fall Johanna efter att ha följt henne länge på bloggen.

Sommarhälsning Eva Henriksson Tyresö

Petra sa...

Hej Marie! Vilken trevlig blogg du har! Så kul att läsa! Såg fotona på Johanna och herrejisses vad Maggis stora tös Rebecca är lik henne! Sägs att jag och Rebecca också är lite lika1 I alla fall som jag var när jag var tonåring! Nu har man ju blommat ut både här och där! Ha det fint bästa kusin! Kram Petra